Przedmiotowe Wymagania Edukacyjne Janusz Sternicki
klasa IV wymagania edukacyjne Informatyka_2024_4.pdf
klasa V wymagania edukacyjne Informatyka_2025_5.pdf
PRZEDMIOTOWE WYMAGANIA EDUKACYJNE Z INORMATYKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 im. JANUSZA KORCZAKA W ŁOCHOWIE
1. Przedmiotem oceny są:
odpowiedzi ustne
prace praktyczne ( np. rysunki, prezentacje, prace wykonane w programach omawianych na lekcjach)
aktywność na lekcji(w tym krótkie odpowiedzi ustne na „+” lub „ –”),
sprawdziany (kartkówki )
udział w konkursach
prace dodatkowe: pomoce dydaktyczne, gazetki, referaty itp.
2. Zasady oceniania
2.1 Odpowiedzi ustne oceniane są pod względem: - umiejętności formułowania dłuższej wypowiedzi - trafności i rzeczowości terminologii - logicznego rozumowania i prawidłowego wyciągania wniosków
2.2 Prace praktyczne są oceniane z uwzględnieniem -prawidłowego wykonywania czynności związanych z obsługą programu -wykorzystania odpowiednich funkcji w programie - racjonalnego i efektywnego wykorzystania sprzętu i oprogramowania -umiejętnego doboru narzędzi itp.
2.3 Przygotowanie i aktywność (w tym krótkie odpowiedzi ustne na „+” lub „ –”), Na lekcji nauczyciel ocenia na bieżąco wpisując ocenę lub plusy albo minusy
2.3.1 Krótkie odpowiedzi ustne i aktywność są oceniane następująco:
4„ –‘’ i 0„+” -niedostateczna
3„ –‘’ i 1„+” -dopuszczająca
2„ –‘’ i 2„+” -dostateczna
1„ –‘’ i 3„+” -dobra
0„ –‘’ i 4„+” -bardzo dobra
0„ –‘’ i 5„+” -celująca
2.4 Sprawdziany oceniane są według następującej normy: - 100% ocena celująca - 99% - 90% - ocena bardzo dobra - 89% - 75% - ocena dobra - 74% - 51% - ocena dostateczna - 50% - 30% - ocena dopuszczająca - 29% - 0% - ocena niedostateczna
2.5 Kartkówki dotyczą bieżącego materiału, i nie muszą być zapowiadane. Czas pisania nie dłużej niż 15 minut.
3. Uczeń może poprawić ocenę: - ze sprawdzianów, kartkówek lub prac praktycznych w terminie uzgodnionym z nauczycielem pracę praktyczną można poprawić -wykonując powtórnie lub poprawiając zadania (lub zadania podobnego typu) w trakcie dodatkowych zajęć poza lekcją (np. w godzinach, kiedy pracownia jest otwarta) Ocenę poprawioną wpisuje się obok oceny uzyskanej poprzednio. Ocena poprawiona nie wpływa na ocenę śródroczną i roczną.
4. Kryteria ocen
Ocenę CELUJĄCĄ otrzymuje uczeń, który: samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania z lekcji. Jest aktywny na lekcjach i pomaga innym. Ćwiczenia na lekcji wykonuje bezbłędnie. Bierze udział w konkursach informatycznych. Wykonuje dodatkowe prace informatyczne, takie jak tworzenie szkolnej strony WWW, pomaga innym nauczycielom w wykorzystywaniu komputera na ich lekcjach.
Ocenę BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń, który: samodzielnie wykonuje na komputerze wszystkie zadania z lekcji. Opanował wiadomości i umiejętności zawarte w programie informatyki. Na lekcjach jest aktywny, pracuje systematycznie i potrafi pomagać innym w pracy. Kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je bezbłędnie lub korzysta z drobnych wskazówek nauczyciela.
Ocenę DOBRĄ otrzymuje uczeń, który: samodzielnie wykonuje na komputerze nie tylko proste zadania. Opanował większość wiadomości i umiejętności, zawartych w programie informatyki. Na lekcjach pracuje systematycznie i wykazuje postępy. Prawie zawsze kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia i wykonuje je niemal bezbłędnie. W przypadku niższych stopni istotne jest to, czy uczeń osiągnął podstawowe umiejętności wymienione w podstawie programowej, czyli:
1. Poprawnie posługuje się terminologią związaną z informatyką i technologią
2. Prawidłowo posługuje się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi
3. Rozwiązuje algorytmicznie wybrane problemy, programując przy tym ich rozwiązania.
4. Przestrzega prawa i zasad bezpieczeństwa.
5. Dostrzeganie korzyści i zagrożeń związanych z rozwojem zastosowań komputerów.
Ocenę DOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który: potrafi wykonać na komputerze proste zadania, czasem z niewielką pomocą. Opanował wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej informatyki na poziomie, który pozwala kształcić umiejętności na dalszych etapach nauki. Na lekcjach stara się pracować systematycznie, wykazuje postępy. W większości wypadków kończy wykonywane na lekcji ćwiczenia.
Ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ otrzymuje uczeń, który: potrafi wykonać na komputerze proste zadania, czasem z pomocą nauczyciela; opanował podstawowe umiejętności zawarte w podstawie programowej na poziomie, który nie przekreśla możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy i umiejętności informatycznych w toku dalszej nauki. Na lekcjach pracuje niesystematycznie, jego postępy są zmienne, nie kończy niektórych wykonywanych ćwiczeń. Przestrzega regulaminu pracowni komputerowej.
Ocenę NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który: nie potrafi wykonać na komputerze prostych zadań. Nie opanował podstawowych umiejętności zawartych w podstawie programowej. Nie wykazuje postępów w trakcie pracy na lekcji, nie pracuje na lekcji lub nie kończy wykonywanych ćwiczeń. Nie ma wiadomości i umiejętności niezbędnych dla kontynuowania nauki na wyższym poziomie.
5. Klasyfikacja semestralna odbywa się w następujący sposób. Na czternaście dni przed zakończeniem semestru wystawia się ocenę proponowaną, na pięć dni przed radą ocenę końcową. Poprawa tej oceny może odbyć się najpóźniej na dwa dni przed Radą Pedagogiczną, w formie zaproponowanej przez nauczyciela. Ocenę semestralną wystawia się ze wszystkich ocen uzyskanych przez ucznia w semestrze. Ocenę końcoworoczną wystawia się biorąc pod uwagę oceny z pierwszego i drugiego semestru.
5.1 Uczeń, który opuszcza zajęcia (bez poważnej przyczyny) nie wykonuje zadanych prac, nie przystępuje do klasówek i ich poprawy (uzyskuje tylko 1 lub 2 oceny bieżące w semestrze) otrzymuje ocenę semestralną lub roczną proporcjonalnie niższą.
6. Sposoby oceniania i wymagania stawiane uczniom o dostosowanych potrzebach edukacyjnych z informatyki:
a) Wymagania uwzględniają zalecenia zawarte w opinii Poradni PedagogicznoPsychologicznej.
b) Przy ustalaniu oceny nauczyciel bierze po uwagę:
indywidualne możliwości i właściwości psychofizyczne każdego ucznia,
wysiłek wkładany przez ucznia w pracę,
zainteresowanie przedmiotem,
zaangażowanie ucznia na zajęciach,
c) Uczniowie posiadacze opinie z Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej w której jest zapis o wydłużeniu czasu wykonywania prac mogą skorzystać z takiego prawa